Prezent la o degustare la Cluj la Crama Noastra, Jorge Tobia a vorbit pentru monitorul despre piata din Cluj si perspectiva crizei in domeniu. Gusturile romanilor in materie de vinuri se cizeleaza pe zi ce trece, crede Jorge Tobia, distribuitorul in Romania al vinului produs de familia sa in Spania.
Cum ati ajuns in Romania?
Bunicii, strabunicii mei faceau vin, iar varul meu, Oscar Tobia, fiind enolog si terminindu-si facultatea, a luat afacerea in friu si a zis: "De acum incolo sa incep sa fac eu vinurile". Si atunci, in '94 a inceput sa faca vinurile ce se vind aici. Se exporta in mai mult de 15 tari: SUA, Anglia, Germania, Elvetia, Franta, Japonia, Mexic. Am inceput anul trecut practic sa vindem vinuri spaniole aici, in Romania. Pina nu demult se gaseau in toata Europa in afara de zona aceasta.
Cum este piata romaneasca?
Buna. Nu ma asteptam sa mearga asa bine. Dintre tarile estice, Romania merge cel mai bine ca vinzari.
Cum este consumatorul roman de vinuri?
Este unul tinar, nu in sensul virstei, ci al cunoasterii. Romanii incep de acum sa cunoasca vinurile din afara, spaniole cel putin... Aici exista traditia de a bea vinurile mai dulci, semidulci, de a amesteca vinurile albe cu apa si pe cele rosii cu cola, dar, usor-usor, se manifesta o tendinta de deschidere. Romanii prind gustul vinului sec, vinul bun merita baut fara a fi combinat si, din ceea ce am vazut noi, podgoriile romanesti incep sa faca vinuri un pic mai bune si seci, asa cum trebuie sa fie un vin bun.
Care sint cauzele acestei schimbari de mentalitate?
S-au importat vinuri din Spania, Franta si alte tari si atunci romanul s-a deschis si la alte gusturi. Nu ar lasa, bineinteles, la o parte vinurile romanesti, insa incep sa incerce sa bea si altceva. Ceea ce conteaza foarte mult sint aceste degustari pe care le fac impresarii romani care au vinuri din afara, pe care incearca sa le explice, sa aduca oamenii, sa cunoasca un pic vinul, sa le deguste, sa le spuna despre tipurile de struguri si atunci omul isi poate face o parere. De obicei, romanul zice: "Nu-mi place", insa fara sa le cunoasca. Dar degustindu-l isi schimba parerea.
Cum vi se pare la Cluj?
Crama e clientul nostru principal in Cluj, sintem foarte incintati de felul in care merg lucrurile. Clujul este un oras foarte frumos. Nu am apucat sa vedem foarte mult din el, insa se vede ca lumea de aici este deosebita.
In ce masura sinteti afectati de criza?
Criza financiara afecteaza si nu afecteaza. Vinul se bea oricind, si cu criza, si fara. Este binevenit pe masa, cu o mincare buna. Nu am fost afectati foarte mult, pentru ca gama de vinuri este foarte mare, de la vinuri tinere, foarte accesibile, altele accesibile si poate mai putin accesibile ca pret. Cele mai scumpe nu sint in cantitati foarte mari, producatorul nostru nu comercializeaza milioane de sticle si de litri. Sint sticle de colectie, editii limitate. Sint 6.000 de sticle care se vind intr-un an in Europa si peste tot...
Cum va raportati la concurentii autohtoni?
Nu avem legaturi cu producatorii romani, ci cu partea de HORECA si cu cei care comercializeaza vinul. Exista o concurenta foarte mare, dar noi mergem pe relatia noastra cu consumatorii, avem cantitati acceptabile, depinde putin si de mentalitate... Vinul spaniol nu este foarte cunoscut si asta incercam noi sa remediem. Nu avem sperante foarte mari de la inceput, dar acum este si mai bine. Pentru viitor sintem foarte optimisti.
Cum ii vedeti pe romanii care muncesc in Spania?
In general, toti romanii care merg in Spania sint oameni muncitori si merg pentru a-si cistiga piinea. Exista o minoritate implicata in tot felul de intimplari, furturi, ucideri si tilharii care sint mereu mediatizate excesiv. Nu apar lucrurile bune la televizor, insa, in general, viziunea spaniolilor despre romani nu este una negativa.
AUTOR: FLORENTINA TATAR
sursa: http://www.monitorulcj.ro
Data: 2009-05-14